Lesing av tekst på papir og digitalt er en forutsetning for livslang læring, og for å kunne delta aktivt i samfunnslivet på en kritisk og reflektert måte. Lesing er en grunnleggende ferdighet som ifølge Kunnskapsløftet skal integreres i opplæringen i alle fag. Alle lærere skal drive leseopplæring i sine fag. Arbeidet med å utvikle elevenes leseferdigheter handler om å utvikle:

  • Språklige ferdigheter
  • Kodingsferdigheter
  • Strategiske ferdigheter
  • Engasjement for lesing

 

Når elever skal utvikle sin lesekompetanse, må det arbeides innen alle de ulike ferdighetsområdene i lesing: forberede, utføre og bearbeide, finne, tolke og sammenholde, reflektere og vurdere.

 

KILDE: «Rammeverk for grunnleggende ferdigheter», Utdanningsdirektoratet.


 

 

MÅL

KJENNETEGN PÅ GOD PRAKSIS

 

 

Kontinuerlig og systematisk arbeid med tekster og lesing gjennom hele opplæringen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elevene skal:

  • Møte tilpasset tekst ut fra sitt individuelle utviklingsnivå.
  • bli kjent med ulike teksttyper og kunne snakke om det de har lest, undre seg, dikte med -stille åpne og nysgjerrige spørsmål.
  • møte rik og tilpasset litteratur når det gjelder sjanger, tema og vanskelighetsgrad.
  • være aktive deltagere i litterære samtaler og er medskapere av tekst.
  • få tilgang til ulike lesestrategier som de etter hvert vil benytte seg av– alt etter formålet med lesingen.
  • delta i ulike former for samlesing (parlesing, leseslange, undring osv.).
  • vite hva en stavelse, et ord og ei setning er.
  • kunne dele ord i stavelser og klappe rytmen.
  • kjenne leseretningen.
  • kunne lese og skrive små og store bokstaver.
  • kunne lese enkle tekster.
  • utvikle leselyst og leseglede gjennom variasjon, skape engasjement, elevaktiviteter, bruke biblioteket ol.
     

Læreren skal:

  • ha god forståelse for grunnleggende leseopplæring.
  • vise engasjement i leseaktiviteter med barna.
  • sette barna i mindre grupper.
  • har faste rutiner for høytlesning.
  • sette av tid til lesing og tilrettelegge for at det snakkes om det som blir lest.
  • lage et miljø som innbyr til lesing.
  • ha bøker tilgjengelig i klasserommet som er tilpasset elevgruppen.
  • bruke autentiske tekster i meningsfulle sammenhenger.
  • drive tilpassede, strukturerte, korte og gjentagende arbeidsøkter i lesing med tydelige mål.
  • være kjent med prinsippene for veileda lesing og benytte seg av disse.
  • være strukturert og godt forberedt.
  • regelmessig kartlegging av elevens leseferdigheter.
  • sette i gang tiltak når et barn ikke har forventet leseutvikling.

Fagressurs:

- Film - Lesestimulering:
https://www.youtube.com/watch?v=8Mtcu_NMdNM
- Spill: «Poio», «Graphogame».
- Bøker: Salto, Tubaluba.
- Relemo, Askiraski, Salaby, Bokstavkongen, Ord O.