For å kunne skrive forståelig og hensiktsmessig må ulike delferdigheter utvikles og samordnes. Dette står beskrevet nærmere under Bokstavkunnskap og lesing som grunnleggende ferdighet.
Skriving innebærer å være i stand til å planlegge, utforme og bearbeide tekster som er tilpasset innholdet og formålet med skrivingen. Utviklingen av skriveferdigheter gjør det mulig å gå inn i ulike skriveroller i kunnskapssamfunnet. Å utvikle skriveferdigheter er en forutsetning for livslang læring og for å kunne delta aktivt i samfunnslivet på en kritisk og reflektert måte.
KILDE: «Rammeverk for grunnleggende ferdigheter», Utdanningsdirektoratet.
|
MÅL
|
KJENNETEGN PÅ GOD PRAKSIS
|
Kontinuerlig og systematisk arbeid med tekster og skriving gjennom hele begynneropplæringen.
|
Eleven skal:
- Utvikle grammatisk forståelse.
- skrive fra første skoledag og legge grunnlag for skriving som redskap for læring i alle fag ut fra sitt individuelle utviklingsnivå.
- få autentiske skriveoppgaver og skrive for en reell mottaker.
- fremføre egne tekster med lesestøtte ved behov.
- vite at ei setning starter med stor bokstav og slutter med punktum, spørsmålstegn eller utropstegn.
- vite at vi deler opp ordene med mellomrom.
- skrive setninger på tastatur.
- få veiledning og faglig tilbakemelding i hele skriveprosessen.
- kunne sette sammen og dele sammensatte ord.
- kunne skrive seg til lesing gjennom å trekke sammen lyder til ord.
- utvikle skriveglede gjennom å skrive små tekster.
- kunne bruke rett blyantgrep.
- kunne forme hver bokstav med rett skriveretning og på rett plass i bokstavhuset.
- kunne lage spørsmål med spørreord.
Læreren skal:
- være modell for skriving.
- lage egen bok og historier ut fra egne opplevelser.
-modellere ei setning på tavla (eks. «høsten er ……»).
-være nøye med hvor bokstavene skal stå.
- være modell for elevene gjennom samskriving av felles tekst.
- Daglig legge til rette for jevnlige skriveøkter for å bidra til at en får jobbet helhetlig med skriveprosessen.
- arbeide med veiledet skriving.
- jevnlig vurdere enkeltbarnets skriveutvikling.
- sette tidlig inn tiltak ved behov.
Fagressurs:
|