Lesing av tekst på papir og digitalt er en forutsetning for livslang læring, og for å kunne delta aktivt i samfunnslivet på en kritisk og reflektert måte. Lesing er en grunnleggende ferdighet som ifølge Kunnskapsløftet skal integreres i opplæringen i alle fag. Alle lærere skal drive leseopplæring i sine fag. Arbeidet med å utvikle elevenes leseferdigheter handler om å utvikle:
- Språklige ferdigheter
- Kodingsferdigheter
- Strategiske ferdigheter
- Engasjement for lesing
Når elever skal utvikle sin lesekompetanse, må det arbeides innen alle de ulike ferdighetsområdene i lesing: forberede, utføre og bearbeide, finne, tolke og sammenholde, reflektere og vurdere.
KILDE: «Rammeverk for grunnleggende ferdigheter», Utdanningsdirektoratet.
|
MÅL
|
KJENNETEGN PÅ GOD PRAKSIS
|
Kontinuerlig og systematisk arbeid med tekster og lesing gjennom hele opplæringen
|
Elevene skal:
- Møte tilpasset tekst ut fra sitt individuelle utviklingsnivå.
- bli kjent med ulike teksttyper og kunne snakke om det de har lest, undre seg, dikte med -stille åpne og nysgjerrige spørsmål.
- møte rik og tilpasset litteratur når det gjelder sjanger, tema og vanskelighetsgrad.
- være aktive deltagere i litterære samtaler og er medskapere av tekst.
- få tilgang til ulike lesestrategier som de etter hvert vil benytte seg av– alt etter formålet med lesingen.
- delta i ulike former for samlesing (parlesing, leseslange, undring osv.).
- vite hva en stavelse, et ord og ei setning er.
- kunne dele ord i stavelser og klappe rytmen.
- kjenne leseretningen.
- kunne lese og skrive små og store bokstaver.
- kunne lese enkle tekster.
- utvikle leselyst og leseglede gjennom variasjon, skape engasjement, elevaktiviteter, bruke biblioteket ol.
Læreren skal:
- ha god forståelse for grunnleggende leseopplæring.
- vise engasjement i leseaktiviteter med barna.
- sette barna i mindre grupper.
- har faste rutiner for høytlesning.
- sette av tid til lesing og tilrettelegge for at det snakkes om det som blir lest.
- lage et miljø som innbyr til lesing.
- ha bøker tilgjengelig i klasserommet som er tilpasset elevgruppen.
- bruke autentiske tekster i meningsfulle sammenhenger.
- drive tilpassede, strukturerte, korte og gjentagende arbeidsøkter i lesing med tydelige mål.
- være kjent med prinsippene for veileda lesing og benytte seg av disse.
- være strukturert og godt forberedt.
- regelmessig kartlegging av elevens leseferdigheter.
- sette i gang tiltak når et barn ikke har forventet leseutvikling.
Fagressurs:
- Film - Lesestimulering:
https://www.youtube.com/watch?v=8Mtcu_NMdNM
- Spill: «Poio», «Graphogame».
- Bøker: Salto, Tubaluba.
- Relemo, Askiraski, Salaby, Bokstavkongen, Ord O.
|