Kvæfjord hadde budsjettert med at vi i 2023 måte bruke ca 14 millioner kroner fra kommunens disposisjonsfond til å dekke driftsutgiftene.

På bakgrunn av endrede inntekter og utgifter i løpet av driftsåret ble budsjettet vedtatt regulert til et negativt netto driftsresultat på 6,1 millioner kroner, og bruk av 6,8 millioner kroner av disposisjonsfond for å balansere budsjettet. Netto driftsresultat er med andre ord 14,1 mill. kr bedre enn budsjettet.

Regnskapsresultatet innebærer at Kvæfjord unngår å redusere disposisjonsfondet, men i stedet styrker dette med ca 2,5 millioner kroner.

Det har i hele organisasjonen og på alle nivå vært fokus på å holde driftsutgiftene under kontroll og i samsvar med planlagt utgiftsnivå. Kommunedirektøren er fornøyd med at regnskapsresultatet totalt sett er positivt og bedre enn budsjettert.

Resultatet viser i tall de utfordringene vi har kjent til med økende behov for og forventinger til tjenestene i spesielt helse- og omsorgssektoren, og som er bakgrunn for det arbeidet som pågår med fremtidig organisering av driften i sektoren, forankret i vedtatt budsjett for 2024.

Kvæfjord prioriterer god økonomistyring, for å sikre grunnlag for å levere gode og forutsigbare tjenester til innbyggerne. For å lykkes med dette fremover er det helt nødvendig å jobbe godt med omstilling i våre tjenestetilbud og organisasjon, slik at vi i årene fremover kan levere i tråd med de fremtidige driftsinntektene.

Regnskapsresultatet bidrar til at vi har et bedre grunnlag enn budsjettert for å fortsette planlegging og gjennomføring av drift, investeringer og omstilling, i samsvar med vedtatt budsjett- og økonomiplan for 2024-2027.

Årsaker til resultatet

Nøkkeltall for regnskapet:

• Skatteinngangen ble litt høyere enn budsjettert, men likevel ca 4 % lavere enn 2022. Også inntektsutjamningen er høyere enn budsjettert. Totalt gir dette et pluss på 3,5 millioner kroner.
    • Nedgangen i skatteinngangen til kommuner og fylker skyldes flere faktorer. Det har vært en moderat vekst i innbetalt forskuddstrekk totalt, men grunnet fordelingstallene har kommunesektorens andel på av denne gått ned 0,5 %.
    • Innbetalt restskatt i 2023 er markant redusert for kommuner og fylker. Medvirkende årsaker til nedgangen i restskatt er økte gjeldsrenter og normalt nivå på utbytte. De høye rentene på restskatt har ført til at mange har valgt å betale inn tilleggsforskudd i stedet for å vente til restskatten foreligger.
  • I henhold til kommuneloven § 14-18 skal det betales et minimumsavdrag. Det er betalt for lite avdrag på lån med 2,3 millioner kroner.
  • Havbruksfondet utbetalte 2,2 millioner kroner mer enn budsjettert.

Driften av rammeområdene er totalt sett i minus med 7 millioner kroner. Helse og omsorg har et merforbruk på 6,3 millioner kroner som i all hovedsak skyldes to ting. For det første økt behov for tjenester til personer som er flyttet til kommunen eller oppholder seg i kommunen, og har behov for omfattende helse- og omsorgstjenester. For det andre klarte vi ikke å justere ned i henhold til budsjettert nedtrekk i for rammeområdet.

Fellesadministrasjonen har et mindreforbruk på 2,3 millioner kroner. Det skyldes forsinkelse i bredbåndsutbyggingen, men også sykefravær og vakanse i flere stillinger.

Teknisk har et merforbruk på 1,9 millioner kroner. Det er størst avvik på kommunale veier, kommunale bygg samt idrettshall/basseng.

Oppvekst går omtrent i null. Det er et stort merforbruk på barnevern, mens det er mindreforbruk på andre områder slik at totalen blir null.

Investeringer

Investeringene er dekket inn i henhold til budsjettvedtak. Det er gjort investeringer for 16,9 millioner kroner i 2023, der den største investeringen er Bergsveien – Bygdeveien, men også en del mindre prosjekter som IKT sikkerhet, pc til politikere og minibuss til Kvæfjord aktivitetssenter. Ved utgangen av 2023 har Kvæfjord en lånegjeld på 444 millioner kroner.

Regnskapet er avlagt og oversendt kommunerevisjonen.

Merete Hessen
Kommunaldirektør