Tirsdag 12.03.24 gikk årets Barnehagedag av stabelen. Den ble markert av barnehagene i Kvæfjord.

I Vik startet dagen med at hele barnehagen gikk samlet ned til Hundremeterskogen. Hundremeterskogen er en av de mest brukte turområdene til barnehagen og en del av nærmiljøet. I Hundremeterskogen var det musikk (fra Kvæfjord), samlingsstund og lek. Her var de så heldig og fikk besøk av Erlend og Eva Marie fra Utdanningsforbundet og Anders fra Fagforbundet. Vi setter pris på at forbundene kommer for å se store og små i hverdagen og bli kjent med hvordan de har det.

Etterpå gikk ferden tilbake til oppvekstsenteret for å spise lunsj. Til lunsj spiste de en form for Paella. Noen av barna syntes det var svært godt. Til dessert ble det servert risboller laget av en mor fra Polen og en kake laget av en mor fra Slovakia. Det er fint å få se og ta del i noe av kulturarven som barna har med seg.

Her kom selveste ordføreren også på besøk, noe de eldste barna syntes var stor stas. Birger besøkte alle tre avdelingene i barnehagen og fikk omvisning med en titt innom alle klassene også. Det ble også en smakebit av både paella og dessert.

Etter en liten pause for både store og små, med litt innetid, soving og lek, gikk vi ut. Her var det foreldrekaffe i hentetiden med noe godt å bite i. Det ble servert Kvæfjordkake, grønnsaker fra Hunstad gård og to bakster fra Polen. En innholdsrik og flott dag.

Det er ulikt hvordan man velger å tolke tema og hvordan man velger å markere dagen. For Vik Oppvekstsenter i Kvæfjord har dagen vært markert i tre deler. De har trukket inn kulturarv ved at det ble servert mat og dessert fra den norske kulturen og fra andre kulturer som barna er fra. Turen til Hundremeterskogen er en del av nærmiljøet og ikke minst vært på stedet sitt. Det stedet som er felles for alle barna som går i barnehagen, foresatte og personalet i barnehagen, nemlig BARNEHAGEN. Det er også tatt med noe av det som er typisk for Kvæfjord Kommune (Kvæfjordkaka og grønnsaker).

Utdanningsforbundet og Fagforbundet har sponset barnehagen med til sammen 4000 kroner som ble brukt til denne dagen. Tusen takk for støtten 😊