Kulturprisen gikk til Robin Lyså for sin evne og innsats til å dokumentere natur og hverdagsliv i Kvæfjord gjennom daglige delinger av flotte bilder i sosiale medier. Hans bilder skaper begeistring hos mange faste følgere i både nærmiljø og langt utenfor landets grenser. Han skaper identitet og stolthet hos mange som bor i kommunen, og antakelig en dose hjemlengsel hos de som har flyttet ut av kommunen. Han viser også at man ikke trenger avansert utstyr for å formidle gode bilder.

Miljøprisen ble tildelt Anne Heidi Vogter og Per Magne Tobiassen for det store arbeidet de har lagt ned for å ta vare på bygningsmasse og utmark tilknyttet gården sin. De har gjort en betydelige innsats for å tilbakeføre kulturlandskap gjennom rydding av utmark, og de har restaurert fjøs og stabbur for å bevare et gårdstun slik det en gang ble reist. Stor innsats, god byggeskikk og solid håndverk har gitt et resultat som har tatt vare på særpreget og som kan være til inspirasjon for andre.

Næringslivsprisen gikk til Refsnes Matglede ved Susanne Hentschel og Thomas Weickert. De har etablert en foregangsbedrift innen matproduksjon gjennom å bruke lokale råvarer, egen dyrking og foredling av mat, og de har stort fokus på å redusere matsvinn og andre bærekraftstiltak. De har gradvis utviklet bedriften til å ha gårdsbutikk, kafe og overnattingstilbud, og de har fortsatt flere ideer på gang. De har også engasjert seg i lokalsamfunnet, og vært sentrale i det lokale miljøet rundt matproduksjon, matkultur og reiseliv.

Prisutdelingen er et høydepunkt i det kommunale årshjulet, og er med på å bygge den identitet og kultur som gjør Kvæfjord til Kvæfjord. Kvæfjord mannskor bidro til å skape både høytid og god stemning gjennom flere sangbidrag, og kommunepoeten Gerd Salen hadde skrevet egne dikt til alle prisvinnerne. Tusen takk for flotte innslag!

Vi gratulerer!