1. Følg anbefalinger fra myndighetene. Den beste informasjonen om Koronaviruset finnes på helsenorge og Folkehelseinstituttets nettsider.
  2. Sjekk nyhetene to ganger om dagen. Det er helt naturlig å bli urolig og bekymret av den uendelige nyhetsstrømmen om pandemien. Hold deg oppdatert, men begrens hvor mye du sjekker nyhetene. Forhold deg til nyheter fra pålitelige kilder, som helsenorge. NRK pleier å være nøkterne i sin formidling. Noen medier har en sensasjonspreget presentasjon av nyheter, som bidrar til å øke uro heller enn å roe oss ned.
  3. Lag gode rutiner. Vi er i en annerledestid. Skap gode rutiner for deg og familien. Behold døgnrytmen: Stå opp tidlig, spis måltider til samme tidspunkt hver dag, legg deg til vanlig tid. Lag en timeplan over dagens/ukas aktiviteter. Gjør forskjell på hverdag og helg. Mennesker er vanedyr. Rutiner gir oss trygghet og forutsigbarhet. Hvis alle i familien vet hvilke rutiner som gjelder, vil det også forebygge konflikter. Endringer i rutiner eller fravær av rutiner skaper uro.
  4. Vær fysisk aktiv. Det beste rådet for å roe kropp og sinn er å benytte kroppen sin. Gå en tur, ta deg en treningsøkt, gå i akebakken. En kropp som har fått brukt seg slapper lettere av, gjør oss lettere til sinns og gjør det lettere å sovne om kvelden.
  5. Vær raus og slå deg til ro med godt nok. Hvis du er hjemme med barnehage- og skolebarn. Senk kravene til deg selv og barna. Det er lett å kjenne seg utilstrekkelig når man skal sjonglere mellom hjemmekontor, familieliv og være pedagog for sine barn. Det er ikke krise om friminuttet blir litt lengre enn tenkt, eller dere ikke fikk lest så mye som planlagt.
  6. Ha sosial kontakt. Det er viktig å se andre mennesker, selv om vi ikke kan dra på besøk til hverandre. Bruk sosiale medier, bruk videochat, send sms’er og ring en venn. Hvis du er frisk og ikke i karantene, kan du kanskje høre med nabo eller venn om de trenger hjelp med handling. Å være nyttig for andre er en viktig ingrediens for god psykisk helse.
  7. Snakk med barn og ungdom. Barn og ungdom får med seg det som skjer rundt dem. Små barn fanger opp mer enn vi tror av nyhetsbildet. Ikke vær redd for å snakke med barn om det som skjer i samfunnet nå. Barn setter sammen de bruddstykkene av informasjon de får, og kan lage sin egen fantasi og forståelse av situasjonen. Du som voksen er en viktig hjelper til å sortere og gi relevant informasjon. Tips til hvordan snakke med barn.

Flere råd og tips i forbindelse med korona finner du på NKTVS.no.

Er du forelder kan du se på disse Trygge rådene til foreldre i korona-hverdagen (Bufdir).

 

Telefontjenester og nettsider:

Vi er inne i en krevende tid. Mange vil kunne kjenne at de er mer bekymret enn de pleier å være. Noen har psykisk eller fysisk sykdom og kan oppleve seg alene i å håndtere dette. Andre har spørsmål, kjenner noen som har det vanskelig, føler seg ensom eller trenger noen å prate med.

Her har vi samlet noen hjelpetelefoner, chattetjenester og nettsteder man kan benytte seg av.

På dagtid er Helsestasjonen i Kvæfjord tilgjengelige på telefon 770 23320. Hit kan voksne, barn og ungdom ringe dersom de trenger noen å snakke med, råd eller veiledning.

Lokal informasjon om Korona.

Samtaletilbud hos BUPA og Habiliteringstjenesten: UNN har opprettet en Skype-poliklinikk for barn og unge under 18 år og deres foreldre. For å avtale time kan du ringe 77 75 57 01, hverdager fra 09.00-15.00. Du trenger ikke henvisning for å ta kontakt. For mer informasjon kan du se på UNN sine nettsider.

Telefontjenester:

Alarmtelefonen for barn og unge: 116 111

Mental Helses hjelpetelefon: 116 123

Foreldresupport: 116 123 (tast 2)

Kirkens SOS: 22 40 00 40

Røde kors sin telefon for barn og unge: 800 33 321

Pårørendesenteret: 90 90 48 48

 

Chattetjenester:

Si det med ord-chat

Kors på halsen

SnakkOmPsyken

Unge Pårørende.no

For en oversikt over flere tilbud som finne kan du finne her på helsenorges nettsider.